Właściwości zdrowotne truskawek

Absolutnie niemal każdy z nas uwielbia świeże truskawki i z utęsknieniem oczekuje na rozpoczęcie sezonu ich zbiorów, aby móc delektować się ich jakże pysznym, słodkim smakiem. Pomimo, iż przez cały okrągły rok dostępne są w sprzedaży mrożone i suszone owoce, a także dżemy, powidła, konfitury, soki, smoothie, lody, jogurty, kisiele czy galaretki truskawkowe, to jednak trudno wielu osobom pogodzić się z faktem, że sezon na świeże truskawki jest tak krótki.

 

Jakimi wartościami odżywczymi charakteryzują się truskawki?

Świeże truskawki należą do produktów żywnościowych, które cechują się niewątpliwie niską wartością energetyczną (32 kcal/100 g) i zarazem stosunkowo wysoką gęstością odżywczą, bowiem są cennym źródłem węglowodanów (7,7 g/100 g), błonnika pokarmowego (2,0 g na 100 g), potasu (153 mg/100 g), żelaza (0,41 mg/100 g), folianów (24 µg/100 g), witaminy C (58,8 mg/100 g), witaminy K (2,2 µg/100 g), karotenoidów (β-karoten, luteina), antocyjanidynów, flawonoli (kwercetyna, kaempferol, myrycetyna) oraz flawan-3-oli (katechina, epikatechina, epigallokatechina, etc.). Ponadto, truskawki obfitują również w znaczące ilości takich ważnych dla zdrowia bioaktywnych związków jak: kwas elagowy, taniny, czy fitosterole. Biorąc pod uwagę tę mnogość licznych wartościowych składników pokarmowych znajdujących się w owocach truskawki, coraz częściej uważa się je za żywność funkcjonalną, która oprócz wspomnianych wartości odżywczych, wykazuje również szereg pozytywnych właściwości zdrowotnych, takich jak działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne, przeciwnadciśnieniowe, regulujące stężenie lipidów we krwi (poszczególnych frakcji cholesterolu) oraz antyproliferacyjne, czyli hamujące namnażanie się komórek. Warto również dodać, że ze względu na obecność w truskawkach licznych fitozwiązków, które charakteryzują się przede wszystkim działaniem antyzapalnym i neutralizującym wolne rodniki oraz reaktywne formy tlenu, zostały one umieszczone na liście 100 najbogatszych w polifenole produktów żywnościowych, opracowanej w 2010 roku przez francuskich naukowców.

 

Wpływ regularnego spożycia truskawek na zdrowie człowieka

W licznych badaniach epidemiologicznych stwierdzono, że konsumpcja truskawek wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi, które obejmują m.in. prewencję chorób sercowo-naczyniowych, nowotworowych, otyłości, cukrzycy typu 2 oraz ochronę organizmu przed rozwojem procesu zapalnego i stresu oksydacyjnego. Co więcej, w kilku badaniach dowiedziono, że trwająca kilka tygodni podaż napoju przygotowanego z liofilizowanych truskawek prowadzi do poprawy profilu lipidowego krwi, polepszenia funkcjonowania gospodarki węglowodanowej, zmniejszenia sztywności naczyń tętniczych, obniżenia ciśnienia tętniczego krwi oraz redukcji stężenia krążących cząsteczek adhezyjnych (VCAM-1), powiązanych z rozwojem stanu zapalnego u pacjentów z zespołem metabolicznym i/lub cukrzycą typu 2. Wstępne doniesienia sugerują również potencjalnie pozytywne oddziaływanie truskawek na funkcje poznawcze u osób starszych oraz profilaktykę chorób neurodegeneracyjnych i różnych rodzajów nowotworów. W fachowej literaturze wskazuje się, że te pożądane walory prozdrowotne truskawek wynikają przede wszystkim z aktywności antyoksydacyjnej i przeciwzapalnej związków fenolowych, zwłaszcza antocyjanów, w które bogate są omawiane owoce. Jak się bowiem okazuje, antyoksydanty pomagają obniżyć ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych poprzez hamowanie utleniania lipoprotein frakcji LDL, zapewnienie stabilności płytki miażdżycowej, poprawę funkcji śródbłonka naczyniowego i  zmniejszenie tendencji do zakrzepicy żył.

 

Podsumowanie

Bez cienia wątpliwości, truskawki ze względu na swój wspaniały słodki smak są jednymi z najpopularniejszych owoców jagodowych spożywanych na całym świecie, które stanowią niskokaloryczne i jednocześnie wartościowe źródło witamin, składników mineralnych oraz substancji fitochemicznych, przyczyniających się do korzystnych efektów zdrowotnych. Dotychczas opublikowane badania epidemiologiczne i kliniczne z udziałem ludzi potwierdzają pozytywne właściwości zdrowotne truskawek, w szczególności podkreślając ich zdolności przeciwutleniające, przeciwzapalne i przeciwnadciśnieniowe, co dowodzi ich ważnej roli w profilaktyce oraz wspomaganiu leczenia chorób przewlekłych. Rzecz jasna, warto jeść świeże truskawki w sezonie, natomiast poza nim warto korzystać z własnych, a także dobrej jakości kupnych przetworów i mrożonych oraz suszonych owoców.

 

Piśmiennictwo:

  1. https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/09316
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24345049
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25803191
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24450925
  5. https://www.nature.com/articles/ejcn2010221/tables/1
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4964479/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27172913
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2929388/
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24334868
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29099521
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28290272
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1507787
  13. http://www.pttz.org/zyw/wyd/czas/2006,%202(47)%20Supl/02_Bojarska.pdf

 

Źródło fotografii: pixabay.com

 

Szukasz wsparcia doświadczonego dietetyka klinicznego i/lub sportowego pracującego odpowiedzialnie w oparciu o sprawdzone i rzeczywiście dowiedzione naukowo metody? Koniecznie zapoznaj się z moją ofertą współpracy.

 

 

Mateusz Durbas - ZnanyLekarz.pl

powrót do listy

Partnerzy