Woda – kluczowy składnik dla życia
Woda jest substancją niezbędną do życia i prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu. Wchodzi ona w skład wszystkich komórek, dlatego u osób dorosłych stanowi około 60% masy ciała (u kobiet 54%), z czego 34% to woda wewnątrzkomórkowa, a pozostałe 26% woda zewnątrzkomórkowa. Dla porównania organizm noworodka zawiera 75-80% wody, rocznego dziecka 65%, a osoby starszej 54-46%. W naszym ciele zdecydowanie najwięcej wody zawierają płyny ustrojowe, a więc płyn mózgowo-rdzeniowy i szpik kostny (99%), osocze krwi (85%) oraz mózg (75%). Optymalna zawartość wody w organizmie zapewnia utrzymywanie stosunkowo stałej temperatury ciała oraz prawidłowy przebieg wielu procesów życiowych, które zachodzą w stosunkowo małym zakresie temperatur. Woda bierze udział w procesie trawienia pokarmu i wchłaniania składników odżywczych, regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej oraz kwasowo-zasadowej, a także wydalania produktów przemiany materii i toksyn z ustroju1.
Źródła wody w żywności
Do głównych źródeł wody w diecie zaliczamy napoje i produkty spożywcze. Wśród produktów spożywczych największą zawartością wody charakteryzują się warzywa (do 95%), owoce (do 87%) oraz mleko i napoje mleczne (87-89%)2. Zgodnie z Piramidą Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży opracowanej w roku 2016 przez Instytut Żywności i Żywienia z siedzibą w Warszawie zaleca się wypijanie co najmniej 1,5 l wody dziennie3. Nie wskazuje się przy tym na preferencje dotyczące rodzaju wody do picia: mineralna (wysoko-, średnio- i niskozmineralizowana) czy źródlana. Wyjątek stanowią niemowlęta i dzieci najmłodsze u których zgodnie z wytycznymi polskich ekspertów rekomenduje się jako optymalną wodę źródlaną lub naturalną wodę mineralną niskozmineralizowaną (całkowita zawartość składników mineralnych < 500 mg/l), niskosodową oraz ubogosiarczanową4.
Zapotrzebowanie na wodę u dzieci
Wodę zalicza się do niezbędnych składników żywności, ponieważ organizm człowieka nie jest w stanie wytwarzać ją w ilościach wystarczających do zaspokojenia podstawowych jego potrzeb. Zapotrzebowanie na wodę należy rozpatrywać indywidualnie, gdyż może ono się różnić dość znacznie w zależności od wieku, aktywności fizycznej, stanu fizjologicznego i obecności niektórych chorób. Pod wpływem intensywnej aktywności fizycznej związanej z uprawianiem sportu, jak również przebywania w wysokiej temperaturze i zmniejszonej wilgotności otoczenia lub na dużych wysokościach (np. podczas górskich wycieczek), utrata wody jest większa, aniżeli w normalnych warunkach, dlatego należy je uzupełniać przez odpowiednio zwiększoną podaż płynów i nierzadko również elektrolitów. W roku 2010 zostały wydane przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (ang. EFSA) normy spożycia na wodę, które opracowane zostały na poziomie wystarczającego spożycia (ang. AI – adequate intake)5. Na ich podstawie zostały przygotowane w roku 2012 normy spożycia na wodę dla populacji polskiej, które pozostają aktualne do dnia dzisiejszego6. W tabeli 1 przedstawiono szczegółowe informacje dotyczące wystarczającej ilości wypijanej wody na dobę w zależności od grupy i wieku.
Tabela 1. Normy na wodę ustalone na poziomie wystarczającego spożycia (AI)5,6
Grupa/wiek (lata) |
Ilość wody (ml) na dobę |
Niemowlęta |
|
0 – 0,5 |
700 - 1000 |
0,5 - 1 |
800 - 1000 |
Dzieci |
|
1 - 3 |
1250 |
4 - 6 |
1600 |
7 - 9 |
1750 |
Chłopcy |
|
10 - 12 |
2100 |
13 - 15 |
2350 |
16 - 18 |
2500 |
Dziewczęta |
|
10 - 12 |
1900 |
13 - 15 |
1950 |
16 - 18 |
2000 |
Skutki niedoboru i nadmiaru wody
Organizm człowieka nie posiada możliwości magazynowania większej ilości wody, dlatego ważna jest regularna i odpowiednia jej podaż. Niedostateczna ilość przyjmowanych płynów może w krótkim czasie doprowadzić do odwodnienia, które jest przyczyną poważnych zaburzeń stanu zdrowia. Wśród konsekwencji zdrowotnych odwodnienia wyróżniamy m.in. bóle i zawroty głowy, zaburzenia elektrolitowe, zaburzenia wydalania moczu, zaparcia, zmiany ciśnienia krwi, zaburzenia mowy, spadek masy ciała, zaburzenia funkcji poznawczych i motorycznych, suchość skóry i śluzówek, upośledzenie wydalania śliny, etc. Ponadto warto podkreślić, że skutki odwodnienia mogą być poważniejsze u dzieci, aniżeli u osób dorosłych, ponieważ u tych pierwszych wzrost temperatury ciała na skutek odwodnienia jest większy5,6. Nie tylko niedostateczna podaż, lecz również nadmierna ilość wody może działać szkodliwie, ponieważ zbyt duże spożycie płynów o niskiej, bądź wysokiej zawartości elektrolitów powoduje zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej7. Niemniej jednak u osób zdrowych negatywne skutki nadmiernego spożycia płynów występują bardzo rzadko ze względu na możliwości usuwania nadmiaru wody przez organizm i utrzymywania w ten sposób prawidłowego bilansu wodnego5,8.
Piśmiennictwo:
- Petraccia L., Liberati G., Masciullo SG. i wsp.: Water, mineral waters and health. Clin. Nutr., 2006, 25, 3, 377-385.
- Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wyd. 2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2017.
- Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży. Instytut Żywności i Żywienia, 2016.
- Woś H., Weker H., Jackowska T. i wsp.: Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń dotyczących spożycia wody i innych napojów przez niemowlęta, dzieci i młodzież. Standar. Med. Interna, 2010; t. 1: 7-15.
- EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA), Scientific opinion on dietary reference values for water, EFSA Journal, 2010, 8, 3, 1459.
- Normy żywienia dla populacji Polski, pod red. Mirosława Jarosza. Instytut Żywności i Żywienia, 2017.
- Kokot F., Franek E.: Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013.
- Institute of Medicine (US), Dietary Reference Intakes for water, potassium, sodium, chloride and sulfate. National Academies Press, Washington DC, 2005.
Artykuł został opublikowany na portalu Egaga.pl - http://www.egaga.pl/woda-kluczowy-skladnik-dla-zycia/