Co warto wiedzieć na temat suplementacji MSM?

Metylosulfonylometan, w skrócie MSM jest naturalnie występującym związkiem siarki organicznej, który jest chętnie wykorzystywany przez wielu terapeutów z zakresu medycyny komplementarnej i alternatywnej w licznych schorzeniach przebiegających z dolegliwościami bólowymi, stanem zapalnym, problemami skórnymi, czy uczuciem zmęczenia. Warto zwrócić uwagę, że MSM występuje powszechnie pod różnymi nazwami, w tym dimetylosulfon, metylosulfon, metylosiarczan metanu lub siarka organiczna. Co istotne, w 2007 roku Amerykańska Agencja Żywności i Leków przyznała opatentowanemu produktowi zawierającemu MSM status „ogólnie uważane za bezpieczne” (z ang. Generally Recognized as Safe – GRAS).

 

Uważa się, że MSM jest na ogół dobrze tolerowany i bezpieczny w dawkach poniżej 5 g na dobę, choć zdarzają się pojedyncze przypadki osób raportujących złe samopoczucie, trudności z koncentracją i bóle głowy na skutek wprowadzonej interwencji, co może mieć związek z mutacją genu CBS (β−syntazy cystationiny). Metylosulfonylometan może być dostarczany do organizmu człowieka poprzez regularną suplementację lub w wyniku spożycia produktów żywnościowych, takich jak: owoce, warzywa, ziarna zbóż, piwo, portugalskie wino porto, kawa, herbata oraz mleko krowie. Badania farmakokinetyczne wskazują, że doustnie przyjęty MSM jest stosunkowo szybko wchłaniany w organizmie człowieka (przeciętnie poniżej 1 godziny) i najczęściej wydalany z organizmu w postaci moczu. W jednym z opublikowanych w ostatnich latach eksperymentów z udziałem 20 zdrowych mężczyzn, którzy codziennie przez okres 4 tygodni przyjmowali MSM w dawce 3 g, odnotowano wzrost stężenia siarki organicznej w surowicy krwi uczestników zarówno po 2 tygodniach, jak i dalszy wzrost po 4 tygodniach suplementacji, co może sugerować, że omawiana substancja kumuluje się w organizmie wraz z okresem stosowania.

 

Jakie ma działanie MSM?

MSM jest naturalnie występującym związkiem siarki organicznej o szerokim działaniu biologicznym. W fachowym piśmiennictwie stwierdzono dotychczas, że dimetylosulfon wykazuje przede wszystkim działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne, dlatego w kilku pracach z udziałem osób aktywnych fizycznie (biegacze i osoby trenujące siłowo) zaobserwowano, że suplementacja MSM może prowadzić do obniżenia stężenia markerów związanych z uszkodzeniem mięśni wynikającym z podejmowanego wysiłku fizycznego, a także zmniejszenia markerów stanu zapalnego. Ponadto, metylosulfonylometan może pomóc sportowcom złagodzić bóle mięśni i stawów wywołane systematycznymi i nierzadko intensywnymi ćwiczeniami fizycznymi, natomiast brakuje w chwili obecnej dowodów na to, czy MSM rzeczywiście osłabia stres oksydacyjny powiązany ściśle z uprawianym sportem. Wydaje się również, że MSM jest dobrze tolerowany w przypadku zapalenia stawów i wielu innych schorzeń układu kostno-mięśniowego, powiązanych z występowaniem procesu zapalnego, dolegliwości bólowych, osłabioną kondycją fizyczną i obniżonymi zdolnościami wysiłkowymi organizmu. W badaniach z udziałem pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawów wykazano, że codziennie podawanie MSM przyczyniło się znacznej poprawy sprawności fizycznej i polepszenia ogólnej jakości życia osób chorych. Istnieją także ograniczone doniesienia, które wskazują na korzystny wpływ siarki organicznej na poprawę kondycji i funkcji skóry, w tym zmniejszenia nasilenia trądziku różowatego. Co ciekawe, dość liczne publikacje naukowe w tym zakresie sugerują również, że MSM może pewnego dnia być interesującą opcją wspomagającą leczenie różnych rodzajów nowotworów i/lub zespołu metabolicznego.

 

Podsumowanie

MSM wydaje się być bardzo interesującym suplementem diety ze względu na potencjalne korzystne działanie w schorzeniach układu kostno-mięśniowego, w szczególności obejmujące zmniejszenie stanu zapalnego, bólu mięśni i stawów oraz poprawę sprawności fizycznej, a także jakości życia. Siarka organiczna może być także użytecznym dodatkiem do diety wielu sportowców i osób aktywnych fizycznie, którzy podejmują systematycznie intensywne jednostki treningowe, bowiem odnotowano dotychczas w badaniach jej pozytywny wpływ na redukcję markerów uszkodzenia mięśni związanego z wykonywanym wysiłkiem i zmniejszenia stężenia markerów stanu zapalnego. Warto jednak podkreślić, że w chwili obecnej dowody naukowe w tej materii są ograniczone, dlatego potrzebne są kolejne dobrze zaprojektowane badania kliniczne, aby lepiej poznać mechanizm działania i co najważniejsze skuteczność MSM w rozmaitych dolegliwościach zdrowotnych. Należy pamiętać także o tym, że niewątpliwą zaletą długotrwałej suplementacji MSM jest sugerowana niska dzienna dawka substancji oraz jej bardzo niska cena, która nie nadwyręża portfela zdecydowanej większości osób.

 

Piśmiennictwo:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5372953/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5521097/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6323061/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5097813/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22525653
  6. https://pdfs.semanticscholar.org/0c4c/7865e4b5321937e2bcd2a570544571d08f77.pdf

 

Źródło fotografii: pixabay.com

 

Szukasz wsparcia doświadczonego dietetyka klinicznego i/lub sportowego pracującego odpowiedzialnie w oparciu o sprawdzone i rzeczywiście dowiedzione naukowo metody? Zapoznaj się z moją ofertą współpracy.

powrót do listy

Partnerzy